Każdy przedsiębiorca staje przed wyborem: samodzielnie zająć się księgowością czy zlecić to zadanie doświadczonemu księgowemu, co wiąże się z wysokimi kosztami? Rozwiązanie, które pozwoli uniknąć dużych wydatków, ale zapewni bezpieczeństwo jest outsourcing księgowości.
Dlaczego warto zlecić opiekę nad księgowością profesjonaliście?
Zajmowanie się księgowością na własną rękę ma tę zaletę, że nie generuje dodatkowych kosztów, które byłyby, zwłaszcza dla początkującej lub niewielkiej firmy, sporym obciążeniem. Niestety, to rozwiązanie ma też swoje wady. Przedsiębiorca, który nie ma doświadczenia w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów oraz sporządzaniu sprawozdań finansowych, łatwo może popełnić błąd, a tym samym narazić się na poważne konsekwencje. Inne minusy to strata czasu, który można by poświęcić na stworzenie skutecznej strategii marketingowej oraz dalszy rozwój firmy. Przedsiębiorca, który wszystkim zajmuje się samodzielnie – również księgowością – może czuć się przeciążony, a tym samym być mniej wydajnym i kreatywnym.
Czym jest outsourcing księgowości?
Idealnym rozwiązaniem wydaje się zatrudnienie księgowej, która będzie czuwać nad sprawozdaniami finansowymi i prawidłowymi rozliczeniami. Zatrudnienie kolejnego pracownika na etacie to jednak spory wydatek, na który wielu przedsiębiorców nie może sobie pozwolić. Często też nie ma sensu, by w małej firmie księgowy musiał być zatrudniony na kilka godzin dziennie. Na szczęście istnieje jeszcze inna opcja, a mianowicie outsourcing księgowości. Na czym poleca? Przedsiębiorca podejmuje współpracę z firmą zewnętrzną, która to zajmie się kompleksową obsługą księgową. Wykwalifikowany księgowy będzie czuwał nad wydatkami, wpływami i rozliczeniami. W razie potrzeby udzieli również fachowej porady. Księgowy w takim układzie nie jest zatrudniany na etacie. Przedsiębiorca za określone usługi płaci firmie zewnętrznej, a ta rozlicza się z księgowymi.
Outsourcing księgowości – jakie zalety?
Outsourcing księgowości ma wiele zalet. Przede wszystkim zapewnia fachową obsługę księgową, a tym samym większe bezpieczeństwo. Ryzyko błędu jest zmniejszone do minimum, a w razie jego popełnienia – odpowiedzialność ponosi księgowy. Przedsiębiorca nie musi też ponosić tak dużych nakładów finansowych jak w przypadku zatrudnienia księgowego na umowę o pracę. Zwolniony z obowiązku zajmowania się księgowością, właściciel firmy ma więcej czasu na swoją główną działalność, a w efekcie większe szanse na rynku.