Kupujemy nieruchomość. Trzeba odwiedzić rejenta

0
37

Elementem, bez którego nie ma mowy o zrealizowaniu sprzedaży i kupna nieruchomości jest wizyta w kancelarii notarialnej. To jedna z umów, która musi zostać zawarta w obecności rejenta. Bez jego pieczęci dokument nie ma mocy prawnej.

Po co rejent?

Przy podpisywaniu umowy kupna i sprzedaży nieruchomości notariusz pilnuje, by transakcja odbyła się legalnie. Sprawdza m.in. czy sprzedający jest prawowitym właścicielem domu, mieszkania lub gruntu będącego przedmiotem transakcji.Zadaniem rejenta jest również wiarygodne sprawdzenie tożsamości osób, które składają swoje podpisy pod umową. Od tego zaczyna się cała procedura wizyty w kancelarii bez względu na to, czego dotyczy.Rejent jest osobą wiarygodną, która potwierdza prawidłowość zawarcia każdej umowy. Jego wiedza prawnicza potwierdzona egzaminem i umiejętność zastosowania przepisów w praktyce gwarantują, że wszystko odbyło się zgodnie z obowiązującym prawem. Notariusz dba również o to, by umowa zawarta została z uwzględnieniem interesów każdej ze stron.

Jak to wygląda?

Pierwszym krokiem jest umówienie się na wizytę w kancelarii notarialnej. Na wyznaczone spotkanie stawiają się obie strony. Każda z osób, która ma podpisać umowę, powinna mieć przy sobie dokument potwierdzający jej tożsamość – dowód osobisty lub paszport. Od tego zacznie się część formalna spotkania. Dokumenty są niezbędne również dla potwierdzenia prawidłowości danych wpisanych do umowy.Po dopełnieniu wstępnych formalności rejent odczytuje na głos sporządzony wcześniej akt notarialny. To czas potrzebny na zgłoszenie ewentualnych uwag i zadanie notariuszowi pytań dotyczących umowy.Po stwierdzeniu zgodności jej treści z założeniami stron i potwierdzeniu, że zapis jest dla nich zrozumiały, przygotowuje się umowę do podpisania i odpowiednią ilość wypisów. Jeśli w tym momencie strony podtrzymują wolę zawarcia umowy, przychodzi czas na złożenie sygnatur pod dokumentem.

Co będzie potrzebne?

Przed podpisaniem umowy do kancelarii notarialnej muszą trafić odpowiednie dokumenty. Rejent powinien otrzymać m.in. oryginał wypisu aktu notarialnego, który stanowi podstawę nabycia nieruchomości. Potrzebne jest również wydane przez odpowiedni urząd zaświadczenie o tym, że podatki są uregulowane. Podobne zaświadczenie dotyczące opłat związanych z lokalem powinna wystawić wspólnota mieszkaniowa.

Artykuł powstał w oparciu o materiały znalezione na notariuszadamrobak.pl

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here