Autonomiczne systemy transportowe – czy wózek może jeździć sam?
Transport wewnętrzy wydaje się być jednym z mniej istotnych elementów procesu produkcyjnego. Tak jednak nie jest. Dobrze zorganizowany transport jest bowiem kluczowy do prawidłowego funkcjonowania firmy. Dotyczy to zarówno transportu bezpośrednio na produkcji jak i w magazynach. Automatyczne system składowania są skutecznie stosowane już od dawna, natomiast w obszarze transportu rozwój następuje wolniej, a zdecydowana większość firm opiera się w tej kwestii na pracy człowieka. Powoli jednak automatyzacja wkracza również w ten obszar, m.in. w postaci wózków samojezdnych AGV.
Czym są pojazdy AGV?
Wózki samojezdne AGV to autonomiczne sterowane pojazdy, które mogą poruszać się w obszarze, gdzie jeżdżą inne pojazdy czy też pracują ludzie i maszyny. Możliwość ich działania wynika z tego, że wyposażone są w zestawy czujników, dzięki którym mogą podążać wyznaczoną trasą i unikać kolizji. Nazwa jest skrótem od angielskiego określenia tych pojazdów, a mianowicie Automated Guided Vehicle.
W jaki sposób steruje się wózkami AGV?
Wózki samojezdne AGV mogą być sterowane na kilka różnych sposobów. Jedną z opcji jest sterowanie indukcyjne, oparte na umieszczonym pod posadzką przewodzie pod napięciem. Metoda ta jest jednak dość trudna w implementacji, naprawie i modyfikacji. Nieco łatwiej wdrożyć sterowanie magnetyczne za pomocą taśmy naklejonej na podłodze. Taśma ta ma własności magnetyczne i może być śledzona przez specjalny czujnik.
Taśmę łatwo niestety uszkodzić, ale z drugiej strony bardzo łatwo również naprawić. Podobnie do sterowania magnetyczne działa sterowanie optyczne, w tym przypadku jednak zamiast taśmy magnetycznej wykorzystuje się taśmę o jaskrawej barwie, którą śledzi czujnik wizyjny. Inną alternatywą jest sterowanie laserowe z punktami odniesienia.
Dla potrzeb tej metody wózek AGV jest wyposażony w skaner, który emituje i zbiera odbite światło lasera. Na trasie przejazdu wózka muszą natomiast znajdować się elementy refleksyjne, które będą światło lasera odbijać. Istnieją też metody sterowania laserowego naturalnego, gdzie w pamięć wózka wgrywa się mapę obszaru po którym się on przemieszcza.
Poza wymienionymi metodami trwają również prace nad wdrożeniem do sterowania wózkami AGV systemów GPS oraz ultradźwięków.
Dlaczego wózki autonomiczne to dobre rozwiązanie?
Podstawową zaletą wózków AGV jest to może mogą one pracować bez przerwy oraz nie potrzebują do pracy operatora. Zapewnia im to dużą wydajność, szczególnie w zakładach produkujących seryjnie na masową skalę lub w dużych centrach logistycznych. Ponieważ operator jest zbędny wózki mogą być używane w miejscach niebezpiecznych dla ludzi lub tam gdzie panują trudne warunki – ciepło, zimno etc.
Wózki AGV są bardzo bezpieczne, instaluje się w nich bowiem skanery, które umożliwiają zapobiegnięcie kolizji poprzez spowolnienie lub całkowite zatrzymanie maszyny. Wydawać by się mogło, że AGV to rozwiązanie bardzo drogie. Tak jednak nie jest. Owszem samo wdrożenie systemu może trochę kosztować, potem jednak odpadają koszty zatrudnienia operatora, koszty eksploatacyjne są natomiast zbliżone do tych, które występują w wózkach tradycyjnych. Finalnie, uwzględniając wyższą wydajność sprawia to, że takie rozwiązanie może być dla firmy bardzo korzystne finansowo.
Kilka wad…
Jak już wspomniano wdrożenie technologii w firmie może być dość drogie oraz czasochłonne. Wózki nie nadają się do zadań jednorazowych. Dużym problemem może być to, że nie bardzo radzą sobie na nierównych powierzchniach oraz fakt, że nie powinny pracować na zewnątrz.
Pomimo tych utrudnień wydaje się jednak, że autonomiczne systemy transportowe są bardzo dobrym rozwiązaniem i będą się dynamicznie rozwijać.
Źródło: http://gocz.pl