Jeszcze nie tak dawno temu zakupy przez Internet były całkowitą nowością, dziś rynek handlu elektronicznego prężnie się rozwija, a zakupy online stają się dla wielu z nas codziennością. Jakie trendy zapanują na rynku e-commerce w 2019 roku i na co przedsiębiorcy powinni zwrócić szczególną uwagę?
Wykorzystanie sztucznej inteligencji
Jak udzielać odpowiedzi użytkownikom niezależnie od pory dnia? Wykorzystać w tym celu chatboty, dzięki którym kontakt z klientem możliwy jest całodobowo. Chatboty zaprogramowane są tak, by udzielać odpowiedzi w oparciu o słowa kluczowe, a z biegiem czasu rozumieją coraz więcej, dlatego nie tylko ułatwią one kontakt z użytkownikami, ale także usprawnią rozwiązywanie części problemów klientów, którzy są najważniejsi.
Dbałość o obsługę klienta i customer experience
Od początku do końca procesu zakupowego to klient stanowi najważniejsze ogniwo w łańcuchu. W 2019 roku rynek konsumenta w e-commerce będzie jeszcze bardziej wymagający, dlatego ważne jest, by dopasowywać funkcjonalność sklepów do potrzeb użytkowników. Dokładna ekspozycja towaru i jego opis oraz błyskawiczna wysyłka ułatwiają podjęcie decyzji o zakupie konkretnej rzeczy w danym sklepie. Przejrzystość wyszukiwania produktów oraz czytelne regulaminy wzbudzają w odbiorcach zaufanie, co także często przesądza o wyborze sklepu. Standardem stają się darmowe wysyłki i zwroty, dlatego i tę opcję warto rozważyć. Dobry PR i pozytywne opinie użytkowników są tym, czego potrzebuje każdy sklep internetowy, więc w tym roku warto wzmocnić satysfakcję kupujących.
Sprzedaż na urządzeniach przenośnych
Nowoczesne strony internetowe powinny być responsywne i zasada ta dotyczy także sklepów online, co potwierdzają statystyki – aż 70% czasu spędzanego w Internecie należy do urządzeń mobilnych. Oznacza to, że większość użytkowników dokonuje transakcji i przeglądu produktów na smartfonach i urządzeniach mobilnych. Zasada Mobile First obowiązuje również w wyszukiwarkach, dlatego pominięcie aspektu mobilności to nie tylko utrata użytkowników, ale również niższe pozycje sklepu online w wynikach wyszukiwania.
Wzrost znaczenia social media i digital marketingu
Promocja sklepu internetowego skuteczna będzie tam, gdzie poszukiwać będą go klienci, warto więc skierować reklamy we właściwe miejsca poprzez różne kanały dotarcia. Ponad 80% użytkowników czas spędzony w Internecie poświęca na social media, dlatego budowanie świadomości marki i zwiększanie odbiorców będzie efektywne właśnie tam. Social Media od dłuższego czasu stanowią najważniejszy kanał komunikacji między firmą a użytkownikiem i nic nie wskazuje na to, aby w 2019 roku miało być inaczej.
O trendach w ecommerce poczytać możesz również na blogu agencji ecommerce.
W 2019 roku rynek e-commerce przyniesie nowości głównie z gałęzi technologicznej – rozwój robotów i uczenie maszynowe mają za zadanie ułatwić kontakt z klientem i usprawnić procesy, ale przede wszystkim mogą wpłynąć na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym. Nie ma co czekać z wdrażaniem nowych rozwiązań, najlepiej zrobić to jak najszybciej, aby nadążyć za nowinkami w kolejnych latach.