Praca licencjacka to dla wielu osób pierwszy tak długi tekst, którą muszą stworzyć w życiu. Często stanowi to bardzo duże wyzwanie, kluczem do sukcesu jest jednak dobre rozplanowanie pracy.
Jak wybrać temat?
Nad tematem warto myśleć już w trakcie pierwszych lat studiów. Warto się zastanowić, które zagadnienia najbardziej nam odpowiadają i czy widzimy w nich potencjał do wykonania ciekawych badań.
Najlepiej wybrać temat zanim wybierzemy promotora, tak żeby pisać pracę pod kierunkiem osoby, którą interesuje podobna tematyka, ale jeśli widzimy wśród wykładowców kogoś szczególnie inspirującego, możemy także najpierw zapisać się na seminarium, a potem spróbować ustalić temat wspólnie z opiekunem.
Jak napisać rozdział teoretyczny licencjatu?
Pierwszy rozdział pracy jest zazwyczaj rozdziałem teoretycznym – oznacza to wiele godzin spędzonych nad książkami lub w internecie, w celu zebrania odpowiednich źródeł opisujących wybrane przez nas zagadnienie. Generalną zasadą wybierania tematu badań naukowych jest to, że nie porywamy się na wymyślenie czegoś zupełnie nowego, tylko staramy się wybrać zagadnienie, które zostało już w jakiś sposób zbadane i pogłębić te badania lub podejść do nich od zupełnie innej strony.
Pisanie rozdziału teoretycznego na temat, który zupełnie nas nie interesuje może być bardzo trudnym doświadczeniem, dlatego tutaj zaprocentuje wybranie ciekawego tematu. Rozdział teoretyczny powinien stanowić około połowę naszej pracy i opisywać wszystkie pokrewne zagadnienia i badania, które uda nam się znaleźć, żeby pokazać umocowanie teoretyczne naszej pracy.
Jak napisać rozdział metodologiczny pracy licencjackiej?
Każda praca badawcza potrzebuje opisu metodologii. Niezależnie od tego czy zdecydowaliśmy się na przyjęcie czyjejś metody, czy jakoś ją modyfikowaliśmy, zawsze trzeba bardzo dokładnie opisać sposób w jaki zostały przeprowadzone badania. Musi się on też logicznie łączyć z hipotezą, którą chcemy zweryfikować. Warto potraktować rozdział metodologiczny jako coś w rodzaju szablonu lub instrukcji: zapisujemy dokładnie w jaki sposób planujemy przeprowadzić nasze badania, na co zwrócimy uwagę, jakie będą zmienne zależne i niezależne, jakiego wyniku spodziewamy się na podstawie części teoretycznej (oczywiście w rozdziale badawczym może się okazać, że przyjęta przez nas teza zostanie obalona).
Jak napisać rozdział badawczy licencjatu?
Rozdział badawczy to dla większości studentów najciekawsza część pisania pracy. W tym rozdziale znajdują się wszystkie wyniki, które udało się uzyskać dzięki zastosowaniu kroków opisanych w części metodologicznej licencjatu. Najpierw opisujemy szczegółowo, jakie wyniki udało nam się uzyskać podczas badań, a następnie możemy przejść do wniosków – czy wyniki zgadzają się z przyjętą na początku hipotezą? Jeśli nie, czy mamy jakiś pomysł, z czego to wynika? Warto także wspomnieć o dalszych kierunkach badań, które może zapoczątkować nasza praca, jeśli mamy na nie jakiś pomysł (niezależnie od tego czy sami planujemy takie badania kiedykolwiek zrealizować).
Jak obronić pracę?
Po zakończeniu pisania pracy, musi ona zostać przeczytana przez dwie osoby, które wystawiają recenzje: promotora i recenzenta. W zależności od uczelni, terminy, w których musi się to wydarzyć mogą być bardzo sztywne (na przykład recenzje muszą być dodane do systemu na tydzień przed obroną) lub bardzo mało sformalizowane (recenzje dodawane w nocy przed obroną), warto więc dokładnie sprawdzić jak funkcjonuje to na uczelni, której dyplom chcemy uzyskać.
Sama obrona pracy jest zazwyczaj czystą formalnością, ale mimo to dla większości osób okazuje się bardzo stresującym momentem w życiu. Żeby zminimalizować stres w tym dniu, warto zdobyć jak najwięcej informacji na temat tego, jak będzie wyglądał egzamin dyplomowy. Niektóre uczelnie udostępniają listę zagadnień, z których trzeba się przygotować, na innych praktykowany jest zwyczaj wspólnego ustalania tematu z promotorem i recenzentem. Pomagają tutaj na pewno dobre relacje z osobami, które pomagały przygotować pracę, warto więc dbać o nie w ciągu roku.
W komisji egzaminacyjnej siedzą trzy osoby: przewodniczący, recenzent oraz promotor. Tylko przewodniczący będzie niespodzianką, na wybór promotora oraz recenzenta mamy wcześniej wpływ. Przewodniczący nie wchodzi jednak w interakcję z egzaminowanym, jego rolą jest przywitanie wszystkich na początku oraz zatwierdzenie ostatecznej oceny na końcu. Pytania zadają recenzent oraz promotor.
Zdobycie wyższego wykształcenia to ważne wydarzenie w życiu każdego studenta, ale jeśli dobrze się do niego przygotuje, to nie powinien mieć najmniejszych powodów do obaw!