Studia to bardzo ważny i kluczowy czas w życiu dorosłego człowieka. To okres zdobywania bardzo przydatnych umiejętności, wiedzy oraz znajomości. Najlepiej, jeżeli idzie z tym w parze odpowiednie wychowanie i rozszerzenie swoich horyzontów życiowych. Studiowanie bowiem nie powinno ograniczać się tylko do wąskiej dziedziny nauki, lecz także wiązać się z wszechstronnym rozwojem intelektualnym i fizycznym człowieka. Dlatego właśnie, obok obowiązkowych zajęć uczelnianych, dobrze jest również dobrać sobie inne zajęcia fakultatywne.
Można też korzystać z ciekawych propozycji, dostępnych na macierzystej uczelni tudzież innych szkołach wyższych. Należy pamiętać o inicjatywach, podejmowanych przez różnego rodzaju organizacje, zrzeszające studentów – warto tu wymienić przede wszystkim duszpasterstwa akademickie, korporacje akademickie czy kluby sportowe. Odpowiednie korzystanie z wielu dostępnych opcji ma na celu wykształcenie osoby, która będzie reprezentowała sobą ponadprzeciętny poziom i jednocześnie starała się innych podnosić ku temu poziomowi.
Czas studiów to okres, który powinien jak najlepiej procentować w późniejszym życiu rodzinnym, społecznym i zawodowym. Obecnie w Polsce obowiązuje tak zwany system boloński. Polega on na tym, że istnieją zasadniczo dwa stopnie podstawowych studiów: trzyletnie studia zawodowe, zakończone stopniem licencjata oraz dwuletnie uzupełniające, zakończone stopniem magistra. Na nielicznych kierunkach (na przykład prawie) można studiować na jednolitych, pięcioletnich studiach magisterskich.
Z pewnością warto przyłożyć się i solidnie wykorzystać okres zgłębiania tajników danego kierunku. Można wybierać pomiędzy licznymi uczelniami państwowymi oraz prywatnymi. Prowadzą one bardzo wiele ciekawych kierunków i każdy chętny powinien znaleźć coś właściwego dla siebie. Przy tym dobrze jest zauważyć, że nie należy studiować „na siłę”, tylko i wyłącznie z przymusu wewnętrznego lub z powodu presji otoczenia. W przypadku, kiedy ktoś do tego typu edukacji się nie nadaje, może się to skończyć tylko rozczarowaniem i zmarnowaniem czasu. Dobrze jest, jeżeli wybrany kierunek studiów pokrywa się z zainteresowaniami studenta.
Same potencjalne zyski, wynikłe z uprawiania bardziej intratnego zawodu, nie powinny być jedyną motywacją do studiowania takiego a nie innego kierunku. Kiedy więc wybierze się i dostanie na wymarzone studia, trzeba wykazać się konsekwencją i podążać jak najlepiej do zamierzonego celu. Służy temu systematyczne uczęszczanie na wykłady i zajęcia oraz terminowe i na odpowiednim poziomie zdobywanie zaliczeń, zdawanie egzaminów. Ważną sprawą jest także właściwe pisanie prac zaliczeniowych, semestralnych oraz tych najważniejszych: licencjackiej i magisterskiej. Kluczową rolę odgrywa tu współpraca z promotorem.
Tylko pod okiem doświadczonego naukowca, najlepiej z bogatym dorobkiem naukowym, można tego dokonać. Tenże naukowiec powinien być samodzielnym pracownikiem nauki, to znaczy posiadać stopień doktora, doktora habilitowanego lub tytuł profesora. O ile wcześniejsze prace pisemne są swego rodzaju „przetarciem”, to praca licencjacka i magisterska powinny stanowić już wizytówkę osoby, mającej podstawowe stopnie naukowe.
Wielu zapewne zadaje sobie pytanie: dobra praca magisterska jak napisać? Zacząć należy z pewnością od precyzyjnego sformułowania tematu – problemu badawczego. Wtedy można stworzyć plan takiej pracy. Bardzo istotną sprawą jest jak najlepszy dobór fachowej literatury, w tym także źródeł. Bibliografia – odpowiednio wykorzystana – umieszczana jest na końcu danej pracy. Należy pamiętać o właściwym cytowaniu i przypisach. Praca magisterska to przecież samodzielne i twórcze dzieło, mające udowodnić sprawność w posługiwaniu się dostępnymi metodami badawczymi.
Powinna prowadzić do określonych konkluzji oraz wniosków, wynikłych z całego toku danej pracy. Po napisaniu samej pracy trzeba zadbać o wyeliminowanie wszelkich błędów językowych i rzeczowych oraz zatroszczyć się o szatę graficzną i poziom edytorski. Po pozytywnym ocenieniu przez promotora i recenzenta można już przystąpić do jej obrony i egzaminu magisterskiego.
Jeżeli spełni się wszystkie powyższe warunki, wtedy wreszcie można powiedzieć: „finis coronat opus” – „koniec wieńczy dzieło”. Jeżeli ma się ku temu czas, możliwości i predyspozycje, warto także pomyśleć o pójściu dalej i spróbować swoich sił na kolejnych studiach, w tym także podyplomowych i
doktoranckich. Do odważnych świat należy – byle pamiętać, czy istnieje ku temu realna i uzasadniona potrzeba.