piątek, luty 21, 2025

Jak ponumerować strony w pracy licencjackiej

0
numeracja pracy

Pisanie pracy licencjackiej, nie tylko wiąże się z zawarciem w niej odpowiedniej jakości wiedzy, jak i opracowaniu materiałów dotyczących jednego, wybranego przez nas tematu. Pisanie pracy licencjackiej, to także różnego rodzaju czynności, które bezpośrednio związane są z formatowaniem pracy licencjackiej. Wstawianie przypisów, czy spisu treści, to tylko niektóre kwestie dotyczące samego formatowania tekstu pracy licencjackiej, o które powinniśmy zadbać, zanim zdecydujemy się ją oddać naszemu promotorowi. To, co jednak jest niezbędne, jeśli chodzi o pisanie pracy licencjackiej, to kwestia związana z numeracją stron. Jak prawidłowo wykonać numerację stron w pracy licencjackiej? Na co koniecznie powinniśmy w tej kwestii zwrócić największą uwagę? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań dotyczących prawidłowego formatowania pracy licencjackiej, znajdziecie w poniższym artykule.

Przede wszystkim – gdzie wstawiać numerację stron?

To, że strony w pracy licencjackiej powinny zostać ponumerowane, jest kwestią oczywistą. Powstaje jednak pytanie: Gdzie wstawiać numerację stron pracy licencjackiej? Przede wszystkim, nie należy umieszczać numeracji stron pracy licencjackiej u góry strony – ani w prawym ani w lewym górnym rogu, jak również – nie na środku. Góra strony pracy licencjackiej, powinna zostać przeznaczona np. na to, aby umieścić tam tytuł rozdziału – tak jak ma to miejsce w różnego rodzaju publikacjach naukowych. Jeśli jednak chodzi o numerację stron w pracy licencjackiej, to najlepiej jest umieszczać ją u dołu strony. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem, jest numerowanie stron w taki sposób, aby na lewej kartce numer strony znajdował się po lewej stronie, zaś na prawej kartce – analogicznie po stronie prawej. Nie jest to jednak reguła. Jeśli chodzi o to, jak ponumerować strony w pracy licencjackiej, możemy tez zdecydować się na to, aby umieścić numer strony na dole, na środku. Ważne jest jednak to, aby numeracja stron znalazła się u dołu strony, nie zaś u góry. To jednak nie wszystko, co musimy wiedzieć na temat numerowania stron w pracy licencjackiej.

numeracja

Jak wstawiać numerację stron w pracy licencjackiej?

Kiedy wiemy już, gdzie powinniśmy umieszczać numerację stron w pracy licencjackiej, należy zastanowić się, w jaki sposób tę numerację wstawiać. Nikt z nas nie będzie przecież wstawiał numerów stron ręcznie. Praktycznie każdy program do tworzenia tekstów, będzie posiadał odpowiednią do tego celu funkcję. Najczęściej, znajdziemy ją w menu rozwijanym o nazwie „Wstaw”. Kiedy klikniemy na nie, pojawią nam się różne opcje dotyczące tego, co konkretnie chcemy wstawić: może być to zarówno wykres, tabela, jak i wspomniana wcześniej numeracja stron. Należy wybrać taką opcję, która będzie nas najbardziej interesowała, czyli w naszym przypadku – numerację stron. Po kliknięciu w opcję wstawienia numeracji stron, pojawi się nam edytor numerowania stron. To właśnie w nim będziemy mogli wybrać rozmiar numeracji strony, jak również to, gdzie zostaną one umieszczone. Będziemy mieli też wyraźny podgląd tego, jak po wstawieniu numeracji,będą wyglądały poszczególne strony naszej pracy licencjackiej. Kiedy wybierzemy już najlepszą dla nas opcję, należy potwierdzić nasz wybór klikając przycisk „OK” lub „Zastosuj”. Po tej czynności, na stronach naszej pracy licencjackiej pojawi się numeracja.

jak ponumerować strony w pracy licencjackiej

Dlaczego numerujemy strony w pracy licencjackiej?

Przyczyn, dla których wstawiamy numerację stron w pracy licencjackiej, jest co najmniej kilka. Przede wszystkim, jest to związane ze spisem treści. Tytuły poszczególnych rozdziałów, jak i pod rozdziałów, które umieszczone są w spisie treści, przypisane są do poszczególnych stron. Bez zastosowania numeracji, takie uporządkowanie pracy licencjackiej, nie byłoby możliwe. Numeracja stron pozwala także na to, aby dokładnie wiedzieć, ile stron przeznaczyliśmy na konkretne zagadnienie. Wiadomo oczywiście, że nie ilość jest ważna w przypadku pisania takiej pracy, a jakość, jednak nie możemy dopuścić do sytuacji, w której wstęp zajmie 3/4 naszej pracy. Numeracja stron pozwala zatem na to, abyśmy pilnowali objętości naszej pracy. Numerowanie stron pracy licencjackiej, znacznie też ułatwia pracę naszemu promotorowi, który może w bardzo dokładny sposób określić, na której stronie i w jakim miejscu, znajdują się błędy, lub co ciekawsze fragmenty pracy licencjackiej. Wszystkie powyższe czynniki są zależne od tego, czy i w jaki sposób wprowadzimy do naszej pracy licencjackiej numerację stron. Bez takiego uporządkowania, nasza praca licencjacka zwyczajnie może zostać odrzucona przez promotora.

Jak wygląda praca spedytora

0

Z pewnością każdy z państwa, kto przynajmniej raz w życiu przeglądał oferty pracy, znalazł wśród nich ogłoszenie dotyczące pracy na stanowisku spedytora. Czym jednak dokładnie zajmuje się spedytor? Jak wygląda praca spedytora? Czy każdy może wykonywać taki zawód? To pytania, na które odpowiedzi nie są znane każdemu. W poniższym artykule, znajdziecie państwo odpowiedzi na powyżej zadane pytania.

Kim jest spedytor?

Zanim przejdziemy do odpowiedzi na podstawowe pytanie, które brzmi: kim jest spedytor, musimy spróbować odpowiedzieć sobie na inne pytanie, a mianowicie: Czym jest spedycja. To bowiem od tego rzeczownika, wzięła się nazwa zawodu, który będziemy omawiać w artykule. Najprościej rzecz ujmując, spedycja, to szeroko rozumiany zakres prac, związanych z logistyką i zarządzaniem. Mogą one dotyczyć zarówno zarządzania zasobami ludzkimi, jak również – pracą maszyn czy urządzeń. Nie jest zatem trudno się domyślić, że jeśli ktoś wykonuje zawód, jakim jest spedytor, to jego głównym zajęciem będzie zarządzanie pracą oraz czasem innych osób lub maszyn. Nie należy jednak mylić pracy spedytora z pracą np. logistyka. Mimo iż te dwa zawody wydają się być do siebie podobne, w rzeczywistości spedycja jest czymś nieco innym. Spedytor bowiem zarządza wysyłką oraz odbiorem pakunków. To zadanie także wymaga oczywiście zdolności logicznego myślenia, jednakże dotyczy ono jedynie kwestii związanych z dostarczeniem konkretnego ładunku na czas we wskazane wcześniej przez zleceniodawcę miejsce.

Czy spedytor jest tym samym, co przewoźnik?

Bardzo często możemy spotkać się z sytuacją, w której ludzie mylą pojęcie spedytora i przewoźnika. Należy z całą stanowczością podkreślić, że spedytor, to nie to samo co przewoźnik. Owszem, spedytor może zarządzać pracą przewoźnika, ale sam w żadnym wypadku nie zajmuje się przewożeniem żadnych paczek czy ładunków. Swoją pracę spedytor wykonuje na miejscu, wykorzystując do tego celu odpowiednie programy, jak również komunikując się z kierowcami, którzy przewożą konkretne ładunki.

W jakiej branży będzie potrzebny spedytor?

Panuje powszechne przekonanie, że spedytorzy potrzebni są jedynie w tych firmach, które bezpośrednio zajmują się przewozem i wysyłką paczek i ładunków. Jak się jednak okazuje, jest to bardzo mylący pogląd. Prawdą jest bowiem, że spedytorzy będą potrzebni wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z wysyłką różnego rodzaju pakunków. Będą oni zatem potrzebni w przypadku zarządzania transportem dostaw do większych sklepów. Oczywiście wszystkie firmy kurierskie zatrudniają swoich spedytorów. Spedytorzy są też niezbędni, jeśli chodzi o pracę na kolei – szczególnie w przypadku pociągów towarowych.

Kto może wykonywać zawód spedytora?

Czy każdy może wykonywać zawód spedytora? Wszystko tak naprawdę zależne jest od tego, jakie dana osoba posiada doświadczenie zawodowe, kwalifikacje czy indywidualne predyspozycje. Absolwenci takich kierunków jak zarządzanie, logistyka czy wszystkie kierunki, które choć w minimalnym stopniu związane są z transportem, to odpowiednie osoby na stanowisko spedytora. Nie zawsze jednak zawód ten wykonują osoby, które skończyły odpowiednie studia w tym zakresie. Bardzo często bowiem zdarza się, że spedytorem zostaje osoba, która zupełnie nie kształciła się w tym kierunku, ale posiada odpowiednie umiejętności oraz predyspozycje, które pozwalają jej na wykonywanie takiego zawodu. Nie ma zatem jedynej słusznej odpowiedzi na pytanie dotyczące tego, kto może wykonywać zawód spedytora. Tak naprawdę, może go wykonywać każdy, kto posiada odpowiednie przeszkolenie w tym zakresie i kto wie, na czym taka praca polega.

Czy warto jest zostać spedytorem?

Prawdą jest, że zawód, jakim jest spedytor z pewnością może być ciekawym doświadczeniem. Jeśli nie zdobyliśmy do tej pory na drodze naszej kariery zawodowej umiejętności pracy na stanowisku, które wymaga ogromnej odpowiedzialności, jak również zdolności zarządzania, to spedytor z pewnością będzie dla nas ciekawym elementem naszej ścieżki rozwoju zawodowego. Warto też zaznaczyć, że praca jako spedytor daje nam bardzo szerokie pole możliwości, jeśli chodzi o awans. Posiadając odpowiednie doświadczenie, możemy z czasem dostać ofertę pracy na stanowisku spedytora w większej firmie. Jeśli zaś posiądziemy odpowiednie doświadczenie – możemy nawet sami zarządzać pracą innych spedytorów. Musimy bowiem pamiętać o tym, że spedytor musi umieć pracować w zespole – nie ma tu znaczenia, czy chodzi o zespół kierowców, którzy wiozą ładunki i paczki, czy też innych spedytorów.

Jak odzyskać świadectwo pracy z nieistniejącego zakładu

0

Przyszedł do nas pracownik z prośbą o pozyskanie duplikatu świadectwa pracy. W jakim czasie mamy prawo wydać mu taki dokument? Czy dotyczą nas w tej sytuacji takie same przepisy prawne jak przy wydaniu świadectwa pracy? Niby wiemy, co jest potrzebne to jego uzyskania, ale nie wiemy do końca, jak wystawić duplikat świadectwa pracy. Na te pytania postaram się odpowiedzieć w niniejszym tekście. Przepisy nie warunkują kwestii czasowej- terminu, w jakim dawny pracodawca powinien wydać odpis świadectwa pracy. W związku z tym pracodawca powinien jak najszybciej wydać pracownikowi duplikat- bez zbędnej zwłoki. Nie ma też, żadnych oporów, żeby zastosować terminy odnoszące się do wydawania świadectwa pracy, jednak nie jest to wymóg konieczny.

Okoliczności niezależne od pracodawcy i pracownika mogą być przyczyną faktu, że dany pracownik utraci oryginalne świadectwo pracy. Wtedy ma prawo zażądać od byłego pracodawcy na podstawie wniosku, aby ten wydał jego odpis. Prawo formułowane w przepisach dotyczące wydawania odpisu dokumentu pracy, nie ustalają dokładnie wielu kwestii powiązanych z tą czynnością. Fundamentem do wydania duplikatu świadectwa pracy jest skierowanie się do dawnego pracodawcy z uzasadnioną prośbą- jak odzyskać świadectwo pracy z nieistniejącego zakładu, czy też żądaniem do wydania tego dokumentu. Wniosek tego typu może złożyć były pracownik lub osoba upoważniona przez takiego pracownika. Jeżeli mamy do czynienia ze śmiercią pracownika, upoważniona jest rodzina albo inna osoba będąca jego spadkobiercą.

Można to wykonać w dowolnej postaci, ponieważ przepisy w prawie pracy nie precyzują określonych wymagań. W związku z tym żądanie może być ustne oraz pisemne. W kwestiach dowodowych dobrze byłoby zadbać, żeby duplikat świadectwa pracy miał formę pisemną. Jeżeli chodzi o termin wydania duplikatu, to prawo nie definiuje, kiedy powinno to nastąpić. Na pewno nie ma obowiązku tworzenia duplikatu tzw. od zaraz, czyli w terminie, w którym pracownik zgłosił swoją decyzję- żądanie. Nie są to błahe sprawy, a raczej wymagają pewnego rodzaju dokładności, nikt nie chciałby żadnych uchybień w duplikacie świadectwa pracy, a już na pewno błędnych danych. Warto zatem działać z drobnym wyprzedzeniem i dać drugiej stronie pulę czasu na wykonanie pisma, które będzie częścią naszej wizytówki.

Nie ma także bezwzględnych podstaw, żeby musieli Państwo stosować w opisanej sytuacji siedmiodniowy termin, w którym pracodawcy dostarczają pracownikowi świadectwo pracy. Natomiast czas ten odnosi się do sytuacji rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy, czyli wydania oryginału świadectwa pracy, a nie jego duplikatu. Można więc przyjąć, że odpis świadectwa powinni Państwo przekazać byłemu pracownikowi, jak najszybciej to będzie możliwe, bez zbędnej zwłoki. Nie ma kruczków prawnych, aby duplikat świadectwa wydać w okresie siedem dni od powiadomienia żądania przez dawnego pracownika – tak jak na początku wydane świadectwo. Jednak sprecyzowane obiektywnym układem zdarzeń sytuacje wydania odpisu w dalszym terminie nie powinny spowodować dla Państwa negatywnych konsekwencji.

Wariant niewydania duplikatu jest bardzo ciekawą kwestia. Mianowicie pomijając fakt, że przepisy prawne nie określają czasu przedstawienia duplikatu świadectwa pracy, dobrze byłoby pamiętać, że zbyt długie, nieokreślone odwlekanie tego obowiązku może w efekcie być przyczyną negatywnych skutków prawnych dotyczących zarówno byłego pracownika, jak i byłego pracodawcy.
Teoria teorią, ale w praktyce może zaistnieć pytanie, jakie perturbacje dla pracodawcy wiążą się z niewydaniem lub z wydaniem odpisu świadectwa w okresie znacząco odległym od dnia nadania żądania w tej materii. Przepisy bezwzględnie nie regulują tych zagadnień. Wymagania z Kodeksu pracy o poprawienie szkody wyrządzonej poprzez pracodawcę z powodu niewydania w terminie lub wydania wadliwego dokumentu i określające stan zadośćuczynienia mają zastosowanie wobec oryginału świadectwa, wydawanego w związku z rozwiązaniem albo ustaniem stosunku pracy. Nie ma więc bezpośrednich podstaw do stosowania powyższych regulacji w stosunku do odpisu świadectwa – tym bardziej że prawo nic nie mówi o terminie jego wydania.

W związku z powyższym wydanie odpisu jest obowiązkiem byłego pracodawcy, brak jego realizacji lub zawiniona realizacja ze znacznym opóźnieniem w stosunku do daty złożenia wniosku mogą być związane z odpowiedzialnością, na warunkach ogólnych na podstawie Kodeksu cywilnego, za szkodę poniesioną przez byłego pracownika. Całość wydaje się skomplikowane, jednak należy pamiętać o skrupulatności prawnej, która dotyczy wszystkich spraw dotyczących relacji pracownik- pracodawca.

Jak pisać bibliografię w pracy magisterskiej

0

Ten tekst poświęcony będzie bibliografii. Bibliografię będę rozumiał jako wykaz literatury, który informuje czytelnika o tym na podstawie czego, dany autor pisał swoją pracę. Oczywiście bibliografia jest nieco inna w pracach zaliczeniowych i w pracach dyplomowych. W pracach dyplomowych jest nieco bardziej rozbudowana. Ten tekst będzie poświęcony temu, jak pisać bibliografię w pracy magisterskiej itp. W tekście skupię się głównie na podstawowych zagadnieniach w tworzeniu bibliografii.

Dają one jednak dobre podstawy do tego, by później z czasem zająć się rzeczami nieco bardziej zaawansowanymi. Zapraszam do czytania. Punkt pierwszy- realizuj zalecenia nauczyciela! Bardzo istotną rzeczą, jeżeli chodzi o bibliografię, jest to by po prostu realizować zalecenia nauczyciela, który prowadzi pracę dyplomową lub oczekuje od nas pracy zaliczeniowej, to nauczyciel określa, w jaki sposób bibliografia ma być podzielona i w jakim stylu ma być stworzona. Bardzo ważną rzeczą jest, by przestrzegać drobiazgowo wszystkich zaleceń, ponieważ uchybienia formalne mogą stać się przyczyną odrzucenia całej pracy. Punkt drugi- skrupulatnie i konsekwentnie stosuj styl bibliograficzny. Początkujący studenci, do których adresowany jest ten film, zwykle niewłaściwie oceniają poziom skrupulatności, jakiej należy dochować w zapisie bibliograficznym pozycji, z których korzystają oni w trakcie pisania swojej pracy.

Wiele osób pyta, jak pisać bibliografię w pracy magisterskiej?

Opis bibliograficzny musi być sporządzony właściwie i bardzo starannie. W omawianym opisie istotna jest każda spacja, kropka i przecinek. Istotnie jest zachowanie wierności stylowi bibliograficznemu, który stosujemy oraz stosowanie jego konsekwentnie w całej bibliografii. Dobrze sporządzona bibliografia uwiarygadnia rzeczy, które są w naszej pracy. Na odwrót- źle stworzona bibliografia podważa wiarygodność faktów podanych w całej pracy zaliczeniowej bądź nawet dyplomowej. Po trzecie- podstawowe elementy bibliografii. Elementy opisu bibliograficznego mogą być zróżnicowane w zależności od stylu, którym sporządzamy naszą bibliografię. Wybierając styl, należy kierować się przede wszystkim zaleceniami nauczyciela, ponieważ to nauczyciel określa formalne wymagania co do pracy zaliczeniowej lub dyplomowej.

Na ogół jednak w opisach bibliograficznych pojawiają się następujące dane: imię, nazwisko autora, tytuł danego dzieła, jeżeli dzieło jest elementem książki pod redakcją to oczywiście tytuł książki, nazwisko i imię redaktora, bądź redaktorów. Jeżeli dany artykuł jest częścią czasopisma- to oczywiście tytuł czasopisma, jego numer oraz rok. Te elementy są bardzo istotne, aby móc odnaleźć publikację, na którą się powołujemy i choćby sprawdzić, czy cytat lub omówienie sporządzone są rzetelnie. Oczywiście nigdy nie zapominamy o miejscu i roku wydania. Porządek elementów opisu bibliograficznego, za każdym razem określa styl jaki stosujemy. Pamiętamy, że musimy stosować go z żelazną konsekwencją. Kolejny punkt- podział bibliografii. Jeżeli stosowany przez autora styl bibliograficzny pozwala na podział bibliografii, zwykle taki podział dokonywany jest na podstawie następujących kategorii: źródła podstawowe i źródła uzupełniające.

Literatura przedmiotu podstawowa i literatura przedmiotu uzupełniająca. Dalsze podziały są zupełnie dowolne w zależności od wskazań promotora, czy też nauczyciela, charakterystyki dziedziny, w której znajduje się dana praca i osobistych preferencji autora. Reasumując w niniejszym tekście, poznaliśmy podstawowe wiadomości dotyczące bibliografii w pracach zaliczeniowych. Oczywiście ten zestaw wiadomości jest pełny jedynie wskazaniami wynikającymi ze stylu, w jakim chcemy sporządzić bibliografię. O styl, w jakim sporządzamy bibliografię, musimy koniecznie zapytać naszych nauczycieli, ponieważ to oni dostarczają nam wymogów formalnych. Te podstawowe wiadomości o bibliografii z pewnością zostaną rozszerzone w kolejnej części lub odcinku tego tekstu. Jak szukać literatury? Jak znaleźć książki na interesujące nas tematy oraz w jaki sposób przekonać się, w której z bibliotek będą one dostępne.

Nasze poszukiwania będziemy realizowali w oparciu o dwie strony internetowe. Pierwsza z nich to narodowy uniwersalny katalog, druga z nich to katalog rozproszony. Obie te strony są niesamowicie ważne dla wszystkich, którzy poszukują książek. Ten pierwszy to system, który agreguje dane z bardzo wielu polskich bibliotek akademickich, można więc z powodzeniem zaryzykować stwierdzenie, że jeżeli jakaś książka jest wydana w Polsce, to z pewnością będzie w uniwersalnym katalogu.

Jak motywować uczniów do pracy

0

Aby uczenie się ucznia szkolnego, było efektywne potrzebne, jest zbudowanie więzi, pomostu między nauczycielem i uczniem. Mówiliśmy o relacjach, komunikacji oraz cechach i zachowaniach nauczyciela, które powodują, że uczeń czuje się bezpiecznie, czuje, że jest akceptowany, a nauczyciel w niego wierzy. To wszystko sprawia, że uczeń może bardziej skupić się na nauce i realizować swój potencjał. Zatem można postawić pytanie- jak motywować uczniów do pracy? Nauczyciel, który inwestuje w budowanie dobrych relacji w klasie, ma więcej czasu na uczenie.

Teraz przyjrzymy się motywacji w szkolnej klasie i autorytetowi nauczyciela, one również wpływają na efektywność lekcji i uczenia się, decydują o tym, czy uczniowie będą chcieli z nami współpracować, czy też nie. Jakiś czas temu pytałam nastoletnich uczniów, o jakim nauczycielu marzą i jakie według nich powinny być lekcje języka obcego. Obraz nauczyciela, jaki wyłaniał się z odpowiedzi uczniów to obraz człowieka uśmiechniętego, pomysłowego, zainteresowanego uczniami, traktującego ich sprawiedliwie, umiejącego odpowiedzieć na każde pytanie, ale też przyznać się do błędów oraz chwalić uczniów. Gimnazjalistom trudno było odpowiedzieć na pytanie o idealną lekcję. Jednak odpowiedzi, które się pojawiały, akcentowały głównie potrzebę dobrej atmosfery na zajęciach, umiejętności nauczyciela, utrzymania dyscypliny w klasie, spokoju, czasem śmiechu, ale też wyniesienia czegoś z lekcji i czasu wolnego. Im starsze nastolatki, tym większa ich świadomość z korzyści uczenia się języka angielskiego.

Co zachęca uczniów do pracy na lekcji, co ich motywuje?

Niektórzy uczniowie po prostu lubią się uczyć, nabywać nowe umiejętności, nauka sprawia im przyjemność. Inni uczą się, by zdobyć określone nagrody, zrealizować jakieś cele takie jak dobre stopnie, uznanie w oczach innych, sympatię ulubionego nauczyciela i jego uwagę, możliwość dostania się do wybranej szkoły, zadowolenie rodziców lub uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji. Czasem te cele są celami samych uczniów, czasem ważnych dla nich osób. Niektórzy wydają się nie być zmotywowani, unikają wysiłku, chowają się za plecami rówieśników, licząc, że nie zostaną dostrzeżeni przez nauczyciela. Część z nich to prawdopodobnie uczniowie, którzy nie widzą celowości uczenia się języka lub nie wierzą, że mogą odnieść sukces i właśnie na polu wiary ucznia w możliwość odniesienia sukcesu, my nauczyciele możemy wiele zrobić.

Ważną umiejętnością motywującego nauczyciela jest przekazywanie odpowiednich informacji zwrotnych uczniom i pomaganie im w wyznaczonych sobie realistycznych celów krótkoterminowych związanych z nauką. Poczucie realizacji celów posuwania się do przodu buduje motywację ucznia do dalszej pracy i pokonywania kolejnych etapów drogi do zrealizowania swojego celu długoterminowego. Informacje zwrotne od nauczyciela, mogą dodawać pewności siebie, wiary lub je odbierać. Inaczej podziała na ucznia informacja- nadal nie umiesz czasowników nieregularnych, a inaczej- znasz już kilkanaście czasowników nieregularnych, a teraz wystarczy, byś nauczył się jeszcze tych kilkunastu, aby zaliczyć kartkówkę w przyszłym tygodniu. Będziemy je jeszcze ćwiczyć na lekcji. Informacje zwrotne od nauczyciela powinny pokazywać uczniowi, co ma zrobić, jakie strategie obrać, by odnieść sukces. Komunikaty tzw. ja- od ulubionego przez ucznia szanowanego nauczyciela, mogą spełnić taką funkcję.

Nauczyciel, który chce, aby uczeń częściej wypowiadał się na zajęciach, może mu powiedzieć następująco: Z ciekawością słuchałam tego, co masz do powiedzenia na temat kupowania ubrań. Sporo wiesz o tym, jak kupić coś fajnego i niedrogiego. Kiedy mówiłeś, używałeś słów, które teraz ćwiczymy. To na pewno pomoże ci je zapamiętać. Chętnie się dowiem, co sądzisz o wymienianiu się ubraniami z innymi. Motywujący nauczyciel tworzy w klasie atmosferę przygody związanej z nauką i daje uczniom okazję do świętowania sukcesów, bo sukces trzeba poczuć i nie musi być to od razu zdobycie najwyższego szczytu, można zacząć od niewielkiego pagórka- zobaczyć co mi pomogło ten pagórek zdobyć. Co mogę zrobić w przyszłości, aby wejść na kolejny szczyt, ale muszę wiedzieć, że znalazłem się na szczycie- swoim szczycie, bo na sukces trzeba patrzeć indywidualnie. Motywujący nauczyciel nie porównuje uczniów do siebie nawzajem, ale do nich samych. Dobry nauczyciel mówi, co się zmieniło w trakcie roku szkolnego, ostatnim tygodniu, cieszy się z uczniem jego sukcesem i motywuje do dalszych starań. Jego entuzjazm i wiara w uczniów potrafią zarażać.

Mobbing w pracy – jak się bronić?

0

Praca powinna dawać człowiekowi satysfakcję, poczucie szczęścia i stabilizację finansową. Czasem jednak nawet najlepsza z pozoru firma okazuje się dla zatrudnionych osób prawdziwym koszmarem, przez który nie można cieszyć się udanym życiem zawodowym. Coraz częściej bowiem pracodawcy pozwalają sobie na mobbing. Czasem też kiepska atmosfera w firmie wynika z zachowania samych pracowników, którzy wzajemnie ze sobą bezustannie rywalizują, podstawiają sobie nogi (oczywiście w przenośni) i wytykają sobie różne błędy, byleby tylko samemu móc uzyskać lepszą pozycję. Osoby, które nie są odporne na stres, stają się ofiarami w swojej własnej pracy i przez to nie mogą skupić się na wywiązywaniu się z codziennych obowiązków. Warto więc wiedzieć – mobbing w pracy jak się bronić – aby do niego nie dopuścić albo umieć na niego właściwie zareagować.

Po czym poznać mobbing w pracy?

Kiedy pracownik powinien zaniepokoić się funkcjonowaniem firmy, która zdecydowała się go zatrudnić? W jakich sytuacjach może zareagować, stwierdzając, że pewne granice zostały właśnie przekroczone? Objawów mobbingu jest całkiem sporo. Pierwszym z nich będzie nadmierna ilość nakładanych na pracownika obowiązków. Oczywiście w dzisiejszych czasach każde przedsiębiorstwo stara się aktywnie rozwijać i z tego powodu mobilizuje swój zespół do coraz cięższej i trudniejszej pracy. W biurach nieraz trzeba zostawać po godzinach, by sprawdzić przygotowane raporty czy rozpocząć działania nad zupełnie nowym projektem. Póki samym pracownikom nie zaczyna to przeszkadzać, nie ma powodów do zmartwień. Czasem jednak podobne sytuacje przeradzają się w wykorzystywanie pracowników.
Są oni zmuszani do zostawania po godzinach, a gdy reagują odmową, grozi się im zwolnieniem warunkowym. Nierzadko muszą brać pewne projekty ze sobą do domu i zajmować się nimi wieczorami czy w środku nocy, kiedy to chcieliby spędzić czas ze swoją rodziną lub zająć się przyjemniejszymi czynnościami. Mobbing może też polegać na ciągłej krytyce czy docinkach. Mimo iż pracownik dosyć dobrze radzi sobie na swoim stanowisku, jego pracodawca wcale tak nie uważa i osłabia jego zapał i motywację. Gani go w sposób bardzo niegrzeczny, czasem nawet wulgarny, lub naśmiewa się z niego, robiąc to często w otoczeniu innych osób.

Jak się bronić przed mobbingiem?

Jeśli pracownik zauważy, że właśnie stał się ofiarą mobbingu, powinien jak najszybciej coś z tym zrobić. Mobbing w pracy jak się bronić – najlepiej mu po prostu zapobiegać. W tym celu trzeba znać dokładnie wszystkie swoje prawa. Podpisując umowę z nową firmą, należy rzetelnie ją przeczytać i zapoznać się szczegółowo ze swoimi przyszłymi obowiązkami, aby nie dopuścić do pojawienia się pewnych niejasności. Jeśli jednak doszło już do mobbingu, polegającego chociażby na nadmiarze obowiązków zawodowych, należy z nim zawalczyć. W pierwszej kolejności można spróbować porozmawiać ze swoim pracodawcą. Czasem właściciel firm nie mają nawet pojęcia o tym, że zatrudnione przez nie osoby nie radzą sobie ze swoimi zadaniami i są nimi przemęczone.
Warto zatem poprosić o mniejszą ilość obowiązków i być może zaproponować pracodawcy zatrudnienie dodatkowej osoby. Jeśli to nie przyniesie odpowiednich skutków, należy postawić sprawę jasno. Nie wolno zgadzać się na dodatkowe nadgodziny czy projekty, ryzykując nawet utratą pracy. Właściciel firmy nie ma zresztą prawa zwolnić swojego pracownika tylko dlatego, że ten nie chce przychodzić do biura w soboty bądź niedziele i nie zamierza realizować kolejnych projektów w swoim domu. Mobbing zawsze można zresztą zgłosić, jeśli zwykła rozmowa z pracodawcą nie przyniesie właściwych rezultatów.

Mobbing w pracy jak się bronić – czasem wymaga to konkretnej i stanowczej reakcji. Jeśli pracodawca, mimo zażaleń składanych przez wielu pracowników, wciąż nie zachowuje się odpowiednio, można go po prostu zaskarżyć. W tym celu należy zebrać wcześniej konkretne dowody. Mogą być nimi dokumenty prezentujące ilość zadań nakładanych na jednego pracownika czy nawet nagrania ukazujące sceny, w których pracodawca wyżywa się na swoich podwładnych. Warto także porozmawiać ze swoimi współpracownikami i pozyskać dodatkowych świadków różnych zdarzeń. Może się wtedy okazać, że oni także stali się ofiarami mobbingu i z chęcią dołączą się do tworzonego wniosku, a nawet wystąpią w sądzie przeciwko swojemu szefowi. Wymaga to oczywiście sporego samozaparcia i odwagi, ale mimo wszystko warto w ten sposób zadbać o swoje prawa. Nikt nie powinien być wykorzystywany w swojej pracy.

Wypadek w pracy jakie dokumenty do zus

0

Stare, popularne, ludowe porzekadło mówi, że wypadki chodzą po ludziach. Jest w tym sporo racji, ale nie możemy też zakładać, że kiedy stanie nam się krzywda, musimy się temu biernie poddać. Tym bardziej, że do wypadku może dojść wszędzie – zarówno w domu, na wycieczce czy w szkole, jak również w pracy. W tym ostatnim przypadku, jesteśmy jednak niemalże zawsze w odpowiedni sposób zabezpieczeni. Jeśli tylko posiadamy umowę o pracę, w przypadku kiedy dojdzie do wypadku w zakładzie pracy z naszym udziałem, pracodawca jest w stanie nas zabezpieczyć. Dokładniej rzecz ujmując – poprzez zakład ubezpieczeń społecznych. Poniższy artykuł pomoże państwu znaleźć odpowiedź na pytanie:Jeśli mieliśmy wypadek w pracy jakie dokumenty do zus powinniśmy dostarczyć?

Ubezpieczenie to podstawa

Kwestia dotycząca ubezpieczeń, to temat rzeka. Ubezpieczamy się na różnego rodzaju okoliczności – od nieszczęśliwych wypadków, od śmierci, od zdarzeń losowych, kradzieży etc. W pracy także jesteśmy ubezpieczeni. Pracodawca ma obowiązek odprowadzać co miesiąc składki do zus, które to składki zagwarantują nam ubezpieczenie. Pieniądze te są odciągane z naszej pensji brutto. Kwota, jaką pracodawca płaci co miesiąc do ZUS, zależna jest od tego, w jakim wymiarze godzin pracujemy, na jakim stanowisku oraz jak wysoka jest nasza pensja.

Co daje nam ubezpieczenie zus?

Musimy wiedzieć, że kwota składki, jaką pracodawca co miesiąc odprowadza do ZUS, jest dzielona. Część z niej trafia na tzw. I filar, część – na II filar. Zależnie od tego, co dokładnie znajduje się w tych filarach w naszym przypadku, na to przeznaczane są pieniądze ze składek. Dzięki temu, kiedy np. spotka nas sytuacja, w której nie będziemy zdolni do wykonywania przez nas zawodu na skutek choroby czy zdarzenia losowego, możemy pobierać z zus zasiłek dla osób bezrobotnych. Z zusu też wypłacane są świadczenia w przypadku tzw. „chorobowego”. To zus też wypłaca świadczenia, kiedy w naszym zakładzie pracy będziemy mieli wypadek. Nic nie dzieje się jednak od razu i aby takie świadczenia zostały nam wypłacone, niezbędne jest złożenie odpowiednich dokumentów w odpowiednim czasie. Jakie są to dokumenty?

Dokumenty, które składamy do zus, kiedy chcemy uzyskać świadczenie z tytułu wypadku w pracy

Świadczenia, jakie możemy otrzymać od zus w momencie, kiedy ulegliśmy wypadkowi w pracy, są bardzo różne. Wszystko tak naprawdę zależy od tego, na co będziemy ich potrzebowali. W przypadku, kiedy na skutek wypadku w pracy musimy poddać się rehabilitacji, zus jest zobowiązany wypłacać nam zasiłek rehabilitacyjny. Aby go jednak otrzymać, musimy złożyć w Zakładzie Ubezpieczeń społecznych następujące dokumenty:

– zaświadczenie o stanie zdrowia wypełnione przez lekarza,
– wniosek o świadczenie rehabilitacyjne – odpowiedni formularz znajduje się na stronie zus,
– wywiad zawodowy z miejsca pracy – jest on konieczny, jeśli nasza niezdolność do pracy powstała w trakcie odprowadzania składek do zus, jak również w trakcie trwania naszej umowy o pracę,
– wypełniony formularz ZUS – Z3 – jeśli jesteśmy pracownikami danej firmy – formularz ten znajduje się na stronie internetowej ZUS.

Wszystkie te dokumenty muszą zostać złożone, jeśli chcemy uzyskać świadczenie rehabilitacyjne – także w przypadku, kiedy ulegliśmy wypadkowi w miejscu pracy. Analogicznie też przedstawia się wykaz dokumentów, kiedy na skutek wypadku w pracy nie jesteśmy zdolni do jej wykonywania i np. przebywamy na zwolnieniu lekarskim.

Warto jednak podkreślić, że jeśli jesteśmy ubezpieczeni w ZUS, także na skutek wypadku w pracy, powinniśmy też dostarczyć kopię umowy o pracę, jak również szczegółowy protokół dotyczący zdarzenia w wyniku którego nie jesteśmy zdolni do pracy. Aby otrzymać świadczenie z zus w przypadku, kiedy ulegniemy wypadkowi w pracy, bardzo ważne jest też dostarczenie opinii lekarskiej na temat stanu naszego zdrowia.

Dlaczego ubezpieczenie w zus jest tak ważne?

Podejmując pracę – niezależnie od tego, w jakiej branży, musimy być zabezpieczeni na wypadek różnych zdarzeń losowych. Dlatego też, tak ważne jest to, aby pracodawca regularnie odprowadzał nasze składki do ZUS. Tylko w ten sposób, zyskamy gwarancję, że świadczenia zostaną nam wypłacone. Warto jest o to zadbać. W momencie, kiedy nie są odprowadzane składki, nie mamy żadnej gwarancji, że jakiekolwiek świadczenia z tytułu niezdolności do pracy zostaną nam wypłacone. To narażanie zarówno nas samych, jak i naszych rodzin, na brak jakichkolwiek funduszy w sytuacji, kiedy nie będziemy w stanie wykonywać naszej pracy zawodowej.

Jakie masz predyspozycje i umiejętności do pracy w policji

0

Każdy w pewny momencie staje przed wyborem swojej drogi życia. Dla jednego jest to szukanie zatrudnienia w dużych korporacjach, dla innego ważne jest, aby pracować w sektorze budżetowym. I tutaj pojawiają się różne opcje wyboru. Można być urzędnikiem w którymś z urzędów gminy lub miasta, można zatrudnić się w innej jednostce budżetowej.

Szczególnie popularne na przestrzeni ostatnich lat jest poszukiwanie pracy w takich instytucjach jak straż pożarna, czy policja. Instytucje te gwarantują stałe zatrudnienie, pewną pensję, bardzo pokaźny pakiet socjalny. Dlatego też każdego roku w określonym czasie pojawiają się liczne informacje o naborze w każdej z tych instytucji.

Można natknąć się na nie podczas przeglądania codziennej prasy, pojawiają się w serwisach informacyjnych niemal każdej stacji telewizyjnej. Często można podczas różnych imprez masowych natknąć się na stoiska informacyjne Policji. Już tam podczas pierwszego spotkania możesz się dowiedzieć jakie masz predyspozycje i umiejętności do pracy w policji. Podczas tej pierwszej rozmowy zostanie przedstawiony ci zakres ewentualnych zadań, wymagania jakie musisz spełnić. Każdego roku grono osób zachęconych takimi rozmowami stawia się w Wydziale Kadr i Szkolenia poszczególnych Komend Wojewódzkich i Powiatowych Policji w poszukiwaniu swojego miejsca. Tam przekazywane informacje są już bardziej ścisłe, tam te kandydat spotyka się już z pierwszymi formalnymi sprawami. Jednak niezależnie od tego jakie ma wykształcenie, jaki typ osoby stanowi, pierwsze miesiące służby upłyną mu na stażu w podstawowej formacji jaką jest prewencja. Ta informacja odstrasza już część osób, które uważają że ich predyspozycje i umiejętności predestynują ich do zgoła innego rodzaju służby. Ale to nie koniec. Jest jeszcze szereg testów, z którymi należy się zmierzyć zanim będzie można włożyć mundur.

Po spełnieniu wymagań formalnych związanych z minimalnym wiekiem oraz wykształceniem, trzeba zmierzyć się z kolejnymi etapami. To one powiedzą prowadzącym nabór jakie masz predyspozycje i umiejętności do pracy w policji. Testy psychologiczne pozwolą sprawdzić twój profil osobowościowy, a testy fizyczne określą stan twojej kondycji. Te właśnie dwa etapy naboru sprawiają kandydatom ubiegającym się o pracę w Policji najwięcej problemów. Już etap testów psychologicznych potrafi odsiać sporą grupę chętnych do podjęcia służby. Pytania często -podchwytliwe, na poziomie testów na inteligencję pozwalają stwierdzić na ile dany kandydat do pracy w policji się nadaje. Bo pamiętać należy, że jest to służba, a nie praca. Ma ona swoją wcale niełatwą specyfikę. Policjant podczas swoich codziennych obowiązków służbowych spotyka się z najróżniejszymi sytuacjami, które wymagają od niego zachowania zimnej krwi, dużej odporności na stres, które wymagają też szybkości myślenia i podejmowania czasami trudnych decyzji. Dlatego też testy psychologiczne stanowią tak ważny element naboru do pracy w policji. To one mogą decydować w przyszłości o życiu lub śmierci zarówno tego policjanta, jak też innej osoby. Bo przecież policjant to osoba która jest uzbrojona i w niejednym przypadku musi tej broni użyć. Dlatego tak ważne jest aby w szeregi policji nie były przyjmowane osoby o wątpliwych predyspozycjach, a na pewno nie z zaburzeniami osobowościowymi.

Wspomniane użycie broni jest środkiem ostatecznym, dlatego tak ważna jest sprawność fizyczna kandydata. Nim sięgnie po broń palną być może będzie w stanie zneutralizować napastnika siła fizyczną, używając tylko mniej dolegliwych środków przymusu bezpośredniego takich jak chwyty obezwładniające, czasami użycia tonfy, czy pałki służbowej. Test fizyczne sprawdzają predyspozycje fizyczne, szybkość, wytrzymałość, ogólną sprawność fizyczną. To one będą niezbędne, gdy dojdzie do interwencji, do zatrzymania groźnego przestępcy. To właśnie te dwa elementy, których tak często boją się kandydaci ubiegający się o prace w policji, stanowią o jakości późniejszej ich pracy.

Przejście tych etapów pozwala w końcu dostać się do służy, ale jeszcze nie w wymarzonym Wydziale. Najpierw paromiesięczne przygotowanie w ramach kursu podstawowego, który zazwyczaj organizowany jest w jednej ze szkół policji. Są one umiejscowione na terenie całego kraju – w Legionowie, w Katowicach, w Pile, w Sieradzu. Podczas tego kursu kandydat zapozna się z elementarze tej pracy. Pozna podstawowe procedury, nauczy się podstawowych przepisów, technik interwencji. Na szkole policji po raz pierwszy w większości przypadków kandydaci mają kontakt z bronią palną. Zakończenie tego kursu pozwoli im wrócić do macierzystych jednostek i rozpocząć służbę. Służbę, która jest tak różna od tej śledzonej na ekranie telewizora.

Pojemniki do transportu i przechowywania produktów

0
Pojemniki do transportu i przechowywania produktów

Przewożenie różnego rodzaju przedmiotów nie zawsze jest łatwe. Czasami trzeba zadbać o odpowiednie opakowanie, skrzynię, która zabezpieczy przewożony ładunek. Warto do tego celu wykorzystać kisteny, które świetnie sprawdzają się przy przewożeniu ładunków.

Jak wybrać najlepsze miejsce na konferencję?

0
Jak wybrać najlepsze miejsce na konferencję

Organizacja konferencji lub spotkania biznesowego stwarza konieczność zapewnienia jej uczestnikom odpowiednich warunków. Miejsce do pracy powinno być najlepsze i gwarantować dobre samopoczucie. Odpowiednia sala konferencyjna jest istotnym elementem spotkania. Uczestnicy spędzą w niej wiele godzin, słuchając wystąpień i dyskutując, dlatego muszą się tam dobrze czuć. Miejsce, w którym zostanie przeprowadzona konferencja, nie może być wybrane w sposób przypadkowy. W dużych miastach i kurortach wypoczynkowych bez większego problemu można wynająć salę odpowiednią dla każdego spotkania. Większość sal wyposażona jest w nowoczesny sprzęt, który ułatwia prezentację materiałów lub dyskusję.

Wybór sali konferencyjnej ściśle związany jest  z budżetem. Należy oszacować maksymalny limit środków, który może zostać wykorzystany. Uwzględnić trzeba także nieoczekiwane wydatki.

Zapytanie ofertowe skierowane do hotelu lub innego obiektu powinno zawierać jak największą ilość informacji. Najważniejszy w zapytaniu jest zawsze termin oraz liczba uczestników. W zapytaniu powinna pojawić się również ogólna agenda wydarzenia, która określi zapotrzebowanie na sale konferencyjne, bankietowe oraz świadczenia gastronomiczne. Przed dokonaniem rezerwacji konieczna jest wizja lokalna, która pozwoli ocenić obiekt.

Sala, w której ma odbyć się spotkanie musi znajdować się w odpowiedniej lokalizacji. Bardzo istotne jest, aby żaden z uczestników nie miał problemu z dojazdem. Przy zastosowaniu tego kryterium, zdecydowanie wyróżniają się sale konferencyjne, które zlokalizowane są pomiędzy dużymi miastami, z których można dojechać w niedługim czasie.

Bardzo ważne jest dopasowanie sali do potrzeb grupy. Zarówno sala zbyt mała, jak i zbyt duża może stanowić problem w trakcie spotkania. Zbyt mała sala spowoduje nadmierny tłok. Natomiast zbyt duża sala generuje niepotrzebne koszty, a nadmierna ilość wolnego miejsca sprawia wrażenie, jakby mało osób pozytywnie odpowiedziało na zaproszenie. Ilość miejsc powinna być odpowiednia dla liczby uczestników. Istotna jest również odpowiednia aranżacja przestrzeni. Właściwe ustawienie stołów i krzeseł zapewnia odpowiednie interakcje pomiędzy uczestnikami spotkania. Warto zwrócić uwagę także na jakość krzeseł przeznaczonych dla gości, niewygodne mogą powodować dekoncentrację. Oświetlenie sali również ma znaczenie. Nowoczesna sala powinna być wyposażona w system sterowania światłem, który pozwala regulować dopływ światła słonecznego.

Nowoczesny sprzęt techniczny jest jednym z nieodzownych elementów wyposażenia sali konferencyjnej. Przed dokonaniem rezerwacji miejsca na konferencję należy upewnić się, czy zagwarantowane jest odpowiednie wyposażenie, takie jak projektor, tablice demonstracyjne, system nagłośniania i inne urządzenia multimedialne. Jest to warunkiem koniecznym, ponieważ żadna konferencja nie może odbyć się bez możliwości wyświetlania prezentacji.

Sala powinna sprzyjać koncentracji słuchaczy. Racjonalny układ sali, przestronna sala tworzą odpowiednie warunki dla uczestników spotkania. Jeżeli w trakcie wystąpień stosowane będzie tłumaczenie symultaniczne. Należy zwrócić uwagę na ewentualną kabinę tłumaczy i urządzenia do wysyłania fal. W tym przypadku ważny jest również rodzaj oświetlenia. Zbyt duże natężenie lamp halogenowych może wprowadzać szum w odbiornikach uczestników i powodować trudności w odbiorze sygnału wysyłanego przez promienniki.

Organizator konferencji powinien również zapewnić obecność osoby odpowiedzialnej za obsługę sprzętu multimedialnego oraz jej naprawę w przypadku zaistnienia usterek technicznych. Pozwala to zminimalizować ryzyko wystąpienia zakłóceń i przykrych niespodzianek.

Przy wyborze sali warto zwrócić uwagę na standard obiektu i jego otoczenia. Zaplecze konferencyjne również jest ważne. Należy wziąć pod uwagę klimatyzację, meble, wyposażenie, możliwość oraz jakość obsługi cateringowej. Zakwaterowanie także jest istotne. Podstawowym warunkiem realizacji konferencji w danym miejscu jest zapewnienie zaproszonym gościom odpowiedniej liczby pokoi.

Przy sporządzaniu umowy koniecznie należy określić zakres oraz rodzaj usług realizowanych przez hotel lub właściciela sali, a także cenę. Umowa powinna również zawierać informacje dotyczące trybu i formy zaliczki oraz zapłaty, a także odpowiedzialność hotelu lub właściciela obiektu. Istotnym elementem umowy pisemnej jest rodzaj i wielkość kar umownych za niewywiązanie się z umowy obu stron.

Tylko w pełni przygotowany ośrodek konferencyjny może zagwarantować udane przedsięwzięcie. Sukces przeprowadzonej konferencji zależy w znacznym stopniu od organizatora. To organizator podejmuje decyzje, gdzie zorganizowane zostanie spotkanie i czy pozostanie w świadomości uczestników jako udane przedsięwzięcie. Sukces konferencji lub szkolenia zależny jest od tematu, organizatora, zaproszonych gości. Czynników mających wpływ na sukces jest wiele. Świadomość występowania tych czynników wpływa na powodzenie przedsięwzięcia.

ZOBACZ TEŻ